X
تبلیغات
قاف عشق - یک نمونه طرح درس روزانه

به نام خدا

يك نمونه طرح درس روزانه

نام درس : سيرت مولانا            نام كتاب : زبان فارسي عمومي ( 2 )         پايه : پيش دانشگاهي تجربي ، رياضي ، انساني

J اهداف آموزشي :

1 ـ آشنايي با نمونه اي از زندگي نامه ها

2 ـ آشنايي با مولانا و بخشي از زندگي وي

3 ـ آشنايي با سبك نثر دكتر عبدالحسين زرين كوب

4 ـ آشنايي با مهاتما گاندي به عنوان يك الگوي اخلاقي در دنياي معاصر

J اهداف رفتاري : در پايان درس انتظار مي رود كه دانش آموزان بتوانند :

1 ـ نثر تحقيقي ـ هنري را از انواع ديگر نثر معاصر تشخيص دهند .

2 ـ شخصيت مولوي را در دست كم يك بند معرفي كنند و آثار وي را نام ببرند .

3 ـ با توجّه به مطالبي كه در بخش درآمد اين فصل آمده است ، زندگي نامه را از انواع ديگر نثر معيار باز شناسند .

4 ـ در خواندن متن درس مشكلي نداشته باشند و بتوانند لغات دشوار متن درس را معني كنند .

5 ـ به خودآزمايي هاي پايان درس به راحتي پاسخ دهند .

6 ـ آثار ديگر دكتر زرين كوب را نام ببرند .

J ابزار كمك آموزشي :

كتاب زبان و ادبيات فارسي پيش دانشگاهي ، تخته ، گچ ، معلم ، كتاب هاي كمك آموزشي از قبيل كتاب تست ، كتاب پله پله تا ملاقات خدا ، مثنوي معنوي و ... ، نرم افزارهاي آموزشي در باره ي جنگ هاي صليبي يا حمله ي مغول به ايران و...

J روش هايي كه مي تواند در تدريس اين درس به كار رود :

ـ روش كارايي تيم به منظور همكاري دانش آموزان با يكديگر و ايجاد فرصت انديشه و مشورت

ـ روش مباحثه

ـ روش توضيحي ( روخواني و توضيح و شرح لغات مشكل درس )

ـ روش پرسش و پاسخ

ـ روش نمايشي ( نمايش نرم افزار هاي آموزشي مرتبط با موضوع درس )

J ارزشيابي تشخيصي

معلم  بايد تشخيص دهد كه دانش آموزان تا چه حد مي توانند به سؤالات زير پاسخ دهند :

 

1 ـ آيا تا كنون زندگي نامه يا حسب حال خوانده اند ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، نمونه اي را نام ببرند .

2 ـ آيا مي دانند نثر معاصر چه ويژگي هايي دارد و به چند شاخه تقسيم مي شود ؟

3 ـ آيا مي دانند تفاوت نثر تحقيقي ـ هنري با نثرهاي ديگر چيست ؟

4 ـ از مولوي چه مي دانند و آيا مي توانند چند اثر از وي نام ببرند ؟

5 ـ آيا كنايه را مي شناسند و مي توانند كنايه هاي درس را به خوبي معني كنند ؟

J ارزشيابي پاياني

معلم پس از تدريس درس و شرح مشكلات آن ، چند سؤال چهارگزينه اي  يا كوتاه جواب را كه از پيش طرح كرده است ، در اختيار دانش آموزان قرار مي دهد و از آن ها مي خواهد كه به سؤالات به صورت انفرادي پاسخ دهند و پس از ده دقيقه پاسخ درست سؤالات را بيان مي كند و دانش آموزان به خود نمره مي دهند تا به اين ترتيب به نقاط ضعف خود پي ببرند .

 

گروه زبان و ادبيات فارسي دوره ي متوسطه در منطقه ي ميمه

اسفند 88

 


موضوعات مرتبط: طرح درس

تاريخ : شنبه یکم اسفند 1388 | 10:48 بعد از ظهر | نویسنده : حیدرپور |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.